29 June 2009

Air Percuma ...


"Tira, jom ikut mak balik kampung sabtu ni. Minggu depan dah nak balik Kuantan..." Pelawa mak semborono. Dalam kepala saya ligat mengingatkan sesuatu sebelum saya mengatakan "okey". Seingat saya, ada perhimpunan belia di Rembau pada hari itu. Namun hati kecil mengatakan, ikut saje mak balik kampung, apatah lagi musim buah sekarang. Atuk pun berkali-kali telefon, menanyakan kami bila nak balik kampung untuk tengok buah. Buah rambutan dah masak ranum katanya. Ternyata tiada ruginya pulang ke kampung. Jumpa atuk, dapat durian. Jumpa sepupu mak, dapat lagi durian. Orang datang rumah, pun bawa durian, hingga badan sentiasa hangat dek bahangnya durian. Namun, saya terasa tenang sekali bila berada di kampung. Sejuk, segar dan nyaman sekali... Rasa macam nak tinggal sana jer..huhu.

Hari Ahad. Kami harus pulang ke Seremban. Ayah saya akan bekerja di Kuala Lumpur keesokan harinya. Dalam perjalanan pulang, saya melihat, ramai betul orang singgah di tepi jalan untuk ambil air. Saya pelik. Kemudian saya ternampak notis yang mengatakan, ''masak air sebelum diminum". Dalam fikiran saya, kalau begitu, sama ajelah dengan air di rumah. Kena masak juga..huhu. Saya bertambah pelik, apabila hampir 4-5 buah kereta sanggup berhenti untuk tunggu giliran mendapatkan air 'percuma' di lereng bukit tersebut. Ada juga yang membawa berbotol-botol malah bertong-tong bekas air untuk stok dua minggu mungkin..


Kata ayah, ramai orang suka ambil air kat situ sebab percuma. Lagi satu, air itu seolah sudah ditapis oleh ribuan batu-batu besar mahu pun kecil sehingga menghasilkan air sejernih itu. Macam air mineral juga.. Tapi kalau nak minum, elok la dimasak dulu. Hal ini sedikit sebanyak mencetus idea dalam minda saya, sebagai salah seorang pelajar bioteknologi. Rasa terpanggil pula untuk menyertai pengkhususan Bioenvironment pada tahun ketiga nanti. Hati kecil saya menyimpan hasrat... kena kaji juga air ni..! Insya-Allah.
"Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahawa langit dan bumi keduanya dahulu menyatu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya, dan Kami jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air; maka mengapa mereka tidak beriman?"
(Al-Anbiya': 30)

No comments: