24 June 2009

Kita Minum Dulu...!



"Jom kita singgah minum cendol nak?".
"Hm..boleh juga. Selama saya lalu kat jalan ni, tak pernah pulak saya singgah."
"Ok. Tak pe, Siti belanja untuk semua."

Dalam perjalanan pulang ke Seremban seusai tamat program AJC 09' di SMKA Pedas, kak Tiqah memberi idea untuk singgah minum cendol di warung Pak Leman Dawi. Dalam hati saya berkata, dah lama juga tak 'pekena' cendol. Siti pula dengan rela hati nak belanja kami semua. Lalu kami singgah la sebentar untuk mengubat haus di tekak.




Saat melangkah saja di warung Pak Leman, kelihatan ramai betul pelanggannya. Saya cuba mengkaji seketika....

"Ya tuan, jemput masuk.."
" Terima kasih tuan, sila datang lagi..."
"Orang tua-tua selalu berpesan,
Ada 3 benda usah di sorokkan,
buah mangga, cempedak dan durian,
Kalau sorok di dapur, berbau di depan..."
(Mendalam betul maksudnya...huhu.)


Hm, patut la ramai orang suka ke sini. Selain cendol percuma apabila ditambah, pemiliknya sungguh ikhlas dan ramah melayan pelanggan-pelanggannya. Dia tidak akan duduk diam sahaja. Bila ada orang yang baru sampai atau sudah berkemas hendak balik, pasti dia akan hadiahkan dengan madah atau pantun. Jauh di sudu hati, saya amat kagum dengan pak cik ni. Saya cuba mengkaji lagi sambil menghirup cendol yang sedap tu ...



Rupa-rupanya, pak cik ni memang mengamalkan 'budaya ilmu'. Kalau anda perasan, dalam 3 poket apronnya, ada 3 buah buku yang tersisip rapi. Salah satunya adalah buku sejarah negara. Saya fikir pak cik ni memang memiliki jati diri yang teguh. Telinga di sebelah kirinya pula, terlekap sistem panggilan tanpa wayar. Moden dan canggih. Mudah nak jawab panggilan pelanggan mungkin.



Selain itu, warung Cendol Leman Dawi ini, memang menitik beratkan kebersihan. Semua pinggan dan mangkuk yang telah digunakan akan dibasuh menggunakan air panas. Secara saintifiknya, kuman pun bole mati. Kekotoran yang sudah kering pun mudah ditanggalkan. Di meja makan, semut dan lalat pun tidak ada. Saya fikir lagi, itulah ciri-ciri peniaga muslim yang betul-betul mengamalkan sunnah Rasulullah. Ikhlas dan efektif.


p/s: Terima kasih Zati Ilham sebab tolong ambilkan gambar...


"Maka apakah orang yang mengetahui bahawa apa yang diturunkan Tuhan kepadamu adalah kebenaran, sama dengan orang yang buta? Hanya orang yang berakal sahaja dapat mengambil pelajaran."

(Ar-Ra'd: 19)

3 comments:

ilham nur said...

Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu bahasa.

Nor Athirah ... said...

Yang sedap itu kuahnya,
Yang manis itu gulanya,
Yang lemak itu santannya,
Nanti Zatil belanja cendol uia ya!

NUR ZATIL ILHAM KAMARUDDIN said...

kak macam tak kene je pantun tu..
haha..
xpe2 nnt kalau ad rezeki zatil g uia kuantan,zatil belanje..
pastu akk bayar..kui3