28 December 2008

Training of Facilitator ...


Tarikh: 19-21 Disember 2008
Tempat: Taman Pertanian, Kuantan.

Alhamdulillah, sekembalinya dari UPM (dalam jam 2 pagi), saya sempat bergegas ke lokasi perkemahan pada keesokkan harinya dalam jam 9 pagi (mujur hanya 10 minit dari iium kuantan). Pesan Head Faci, elok la sekiranya dapat sampai awal untuk bincang modul Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Kalau diikutkan, letih semalam masih lagi berbaki, namun entah dari mana kekuatan itu hadir dalam diri yang pada akhirnya saya berkesempatan menyertai TOF kali ini, sebagai facilitator.



Kadang-kala terselit juga di minda, banyak perkara lagi yang perlu diuruskan memandangkan 21 Disember 2008 adalah tarikh mendaftar untuk semester (2) baru di IIUM. Namun, saya kira persediaan mental itu amat perlu dalam mengatur cara diari hidup. Susunan jadual yang sistematik sangat membantu dalam perlaksanaan sesuatu yang telah ditetapkan agar segalanya mempunyai potensi untuk berjalan lancar (atas izinNya jua).



Namun, sering kali saya terfikir, apakah ada kerugian jika masa kita di bazirkan untuk jalanNya? Apakah sia-sia saja semuanya? Jawabnya, tepuk dada, tanyalah iman kita. Saya teringat pada satu ungkapan yang berbunyi... "Segalanya pasti akan mudah dan indah, jika segalanya kerana Allah, insyaAllah...". Ungkapan ini bisa membuat saya terfikir seketika agar saya mampu menerapkan dalam minda separa sedar secara positif pada tanggapan yang baik kepada al-Kholiq.

"Dia mengatur segala urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya (lamanya) adalah seribu tahun menurut perhitunganmu." (As- Sajdah: 5)

No comments: