11 December 2008

Kau pergi dulu ...




Shima : ...Akak tau tak?

Saya : Tentang apa?

Shima : Ada seorang budak SMKAP menninggal? Hanani namanya. Budak form 5.

Saya : Innalillahi wainnalillahirojiu'n. Hanani ke Hanina?

Shima : Astaghfirullah, Hanina. Maaf, silap. Hari Jumaat ari tu...

Saya : Masya Allah. Dia rapat dengan akk dulu.

Shima : Dia satu dom dengan akk kn...

Saya : Sebelum ni, akk ada bercadang nak jumpa dia di sekolah masa musim SPM. Akk ada call dia banyak kali. Tapi tiada orang angkat.

Shima : Owh...Dia kena jangkitan kuman di peparu kak...Lama dia sakit.

Saya : Dia memang sakit TB dulu. Tapi, sangat baik budaknya...Kita doakan kebahagiaan dia di sana ye..Al-Fatihah.

Shima : Al-Fatihah.




Perbualan seketikaku dan junior SMKAP (Sekolah kebangsaan Agama Pedas) di

YM menggamit seribu kenangan sepanjang aku menuntut ilmu di situ. Arwah

adik Hanina, sudah tidak asing lagi di bumi aspuri. Kesopanannya, kecerdikkannya,

kelembutannya, membuat aku kagum dalam diam. Kami akrab semasa aku masih di SMKAP.

Hingga ada yang mengusik..arwah, aku dan cikgu Hayati seperti sama wataknya. Aku

selalu mencontohi kemuliaan sifatnya biarpun usianya jauh lebih muda. Sangat

thiqoh dalam perjuangannya. Sentiasa menunjukkan kecemerlangan akademik

walau penyakit memburu diri. Hingga pernah arwah dikuarantin untuk satu tempoh gara-

gara virus TB. Suntikan picagari sudah sebati dengan dirinya. Saat itu, aku mula

kerisauan. Namun, arwah sentiasa menunjukkan sihat.Mengusir kerisauan semua mungkin.

Nina, akk sungguh terkilan tidak berkesempatan nak jumpa Nina. Akk berdoa, kita kan

berjumpa di sana..InsyaAllah.


“Dan Allah tidak akan sekali-kali menangguhkan kematian seseorang apabila datang waktu kematiannya.” (Al-Munafiqun:11)

No comments: