12 December 2008

Kem Ibadah Taman Desa Makmur ...





Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Dia yang memberi kesempatan untuk saya bersama-sama pihak penganjur (En. Haji Ahmad & keluarga) mengendalikan Kem Ibadah Taman Desa Makmur, Bangi pada 1-3 Disember yang lalu. Berbekalkan ilmu yang ada, saya diberi kepercayaan untuk menjadi salah seorang facilitator dan bergaul bersama adik-adik yang berumur dalam lingkungan 8-15 tahun (mencabar juga mengendalikan kanak-kanak comel ni...). Pada musim cuti sekolah memang sesuai program seperti ini untuk mereka. Sekurang-kurangnya, terisi juga masa lapang adik-adik dengan perkara yang berfaedah kan...



Saya berkira-kira, alangkah bagusnya persatuan penduduk taman perumahan saya juga mengadakan program seperti ini. Malah, ia patut dicontohi oleh segenap masyarakat yang lain. Antara penekanan yang diberi sebagai objektif utama ialah pemahaman dan penghayatan adik-adik dalam ibadah fardhu ain dan fardhu kifayah selain penekanan terhadap sahsiah dan akhlak. Dan sudah pasti Islam sangat memandang tinggi terhadap nilainya solat sebagai rukun Islam ke-2. Tertegaknya Islam adalah berpaksikan tunjang solat yang 5 waktu itu. Jika, tegak umatnya, maka tegaklah Islam. Jadi, kami tekankan lebih sedikit tentang solat untuk adik-adik kita.



Apa pun, kefahaman tentang solat dan ibadah lain memang perlu diterapkan konsepnya dengan lebih luas. Bukan terhad terhadap sesuatu perkara saja. Jadi, saya cuba menerapkan kefahaman tersebut dalam kumpulan saya mengikut tahap mereka. Kalau sesuai dengan cara bermain, bermain jugalah saya. Yang penting, kita cuba untuk menyampaikan maklumat kepada mereka semudah yang mungkin. Mudah bagi adik-adik untuk faham juga untuk mereka amalkan.



Buat adik-adik kak Tira dan abang Aman..(Zulfah, Mira, Aizah, Asnad, Syamil, Haziq, Fizi, Solah dan Luqman)...Adik-adik boleh cuba untuk kenal pasti apa yang adik-adik masih belum hafal (doa qunut, doa ifftitah, doa harian, tahiyyat akhir dll.) Jika nak tanya apa-apa, msg akk dan abg aman ye...Siapa yang hafal dan faham maknanya, dialah yang untung...(",). Selamat mencuba..!
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu." (Az-Zariyat: 56)

No comments: