28 December 2008

Apa hijrah kita ???


Tanggal 1 Muharram sudah tentunya berkait rapat dengan sejarah bermulanya perkiraan tahun hijrah sejurus perpindahan umat Islam dari Kota Makkah al-Mukarramah ke Kota Madinah al-Munawwarah. Tika itu, kaum Muhajirin disambut baik oleh penduduk Madinah (kaum Ansar) seusai mereka sampai ke kota itu. Kaum Ansar menyediakan tempat tinggal (pelindungan), makanan, pakaian, dll demi menjalinkan persaudaraan yang erat.

Namun, dalam konteks kehidupan kita pada hari ini, apa penghijrahan yang telah kita lakukan atau sedang lakukan, mahupun yang akan kita lakukan? Penghijrahan kini, mempunyai konteks yang lebih meluas dan mencakupi pelbagai aspek yang pada akhirnya mampu membawa kita lebih mengenal Tuhan, Sang Pencipta. Sebagai seorang pemimpin negara, mahupun pendidik bangsa, atau seorang hambaNya, apa hijrah kita ???

Suka untuk saya berkongsi bersama pelayar-pelayar blog ini, dalam konteks saya sebagai seorang pelajar, penghijrahan itu sudah pasti memerlukan suatu momentum atau daya yang cukup padu untuk menggerakkan diri dari keadaan pegun hingga mampu bergerak sedikit dan akhirnya memecut laju menuju destinasi yang dituju. Walaubagaimana pun, ada juga timbulnya soal ketidakmampuan untuk mengenakan daya pada diri yang pegun tadi.

Jadi resolusinya apa...? Walau siapa pun kita, soal lah pada diri, apa hijrah kita? Bersamalah memohon daya kekuatan daripadaNya untuk berhijrah dari daerah hina ke negeri mulia. Semoga kita dapat melahirkan konsistensi daya juang atau dalam erti kata lain, istiqamah sepanjang penghijrahan menuju redha Tuhan sekelian alam.

~Salam Maal Hijrah~
~1 Muharram 1430 H~
“Mereka (orang kafir) ingin supaya kamu menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir, sehingga kamu akan menjadi sama seperti mereka. Maka janganlah kamu menjadikan mereka sebagai penolongmu hingga mereka berhijrah pada jalan Allah”. (An-Nisa: 89)

No comments: