08 July 2009

Uzlah Pimpinan ...


Tarikh : 4-5 Julai 2009
Tempat : Amansari, Pantai Sepat.

Bersyukur pada Dia yang memberi ruang dan peluang untuk kami beruzlah sambil bermuhasabah. Meneliti setiap tindakan lalu menjadi keutamaan yang paling jitu. Menilai semula segala keputusan dan kata adalah suatu yang harus diperhalusi bersama. Namun, bagi seorang pemimpin, tentu sekali perkara yang paling mencabar adalah memutuskan segala keputusan dengan bijaksana. Betul keputusan itu, betullah tindakannya. Salah keputusan itu, salahlah tindakannya. Dan sudah pasti tiap apa yang diputuskan mahupun tiap apa yang dilaksanakan, bakal diperhitung di akhirat sana.


Pesan Tuhan untuk orang yang beriman, sedarilah dalam tiap urusan, setelah berusaha akan sesuatu perkara, haruslah dikembalikan pada Dia, yang berhak ke atas segalanya. Pesanan ini, sekali gus membuat kita berasa kekuasaan itu asalnya adalah milik-Nya. Sesungguhnya hal itu amat benar. Tugas kita sebagai hamba dan khalifahNya hanya berusaha untuk bertindak. Hasilnya, biar saja Dia yang menentukannya. Ternyata itu lebih menenangkan. Fahami makna usaha bisa membuahkan ketinggian tawakkal kita pada Dia. Dan sudah tentu, tiada rugi apa-apa.

"Apabila kamu telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya, Allah mencintai orang-orang yang bertawakal. (Ali-Imran: 159)"

No comments: