21 July 2009

Rehlah Mahabbah ...



Tarikh: 19 Julai 2009
Tempat: Sg. Panching, Kuantan

"Hidup berhalaqah, terpatri akidah dan ukhwah, menyemai kasih mahabbah kerana Allah.."



Saat kaki melangkah ke tanah, terpancar sudah segala keindahan alam di sana. Hati sedikit tenang melihat air jernih mengalir deras menuju ke hilir. Kanak-kanak pula bermain dengan riang di sini sana. Hati sekali lagi diusik dengan suasana bahagia melihat beberapa keluarga beriadah bersama. Sesekali teringat pula pada ayah dan bonda..."Ramainya orang pada hari Ahad ni..." Kata saya dalam hati. Inilah masa mereka berehlah agaknya.


Sejurus tamat kelas Tissue Culture pada hari itu, saya bersama beberapa orang sahabat terus meluncur laju menuju ke Sg Panching. Dalam hati rasa tak sabar pula untuk smpai ke sana. Sebahagian sahabat- sahabat yang lain sudah lama tiba. Kami sedikit kelewatan memandangkan ada kelas yang harus dihadiri dulu. Apa pun syukur kerana kami sampai dengan selamatnya.. Alhamdulillah...

Pastinya peristiwa dan masa yang diluangkan bersama sahabat-sahabat pada hari itu tidak terasa ruginya. Dalam sedar atau tidak, ikatan persaudaran kami semakin akrab. Mana taknya, waktu itu kami belajar erti beralah dan bertolak ansur. Waktu itu, kami belajar erti sabar dan tenang. Waktu itu juga kami belajar erti hormat dan memahami.. Pasti ada ertinya semua itu kan...? Rasulullah juga amat mengasihi para sahabat sewaktu hayatnya. Hasilnya, ketidaannya masih terasa hingga kini.
"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Pemurah"
(Al-Fatihah: 1)

No comments: