17 July 2009

Siswa Berbakti Menyemai Budi ...!

~Aturcara & aktiviti...~


Tarikh : 9-12 Julai 2009
Tempat : Kg. Ubai, Penor, Kuantan.


~Baru sampai ke Kg. Ubai~


"Nanti buat 'simbolik' penyerahan anak angkat ye.." Pesan En Kadri, pengerusi JKKK Kg. Ubai.

Hari itu, saya dipertanggungjawbkan untuk menjadi pengerusi majlis. Membuka majlis, slot daripada Amanah Raya Berhad, sessi penyerahan anak angkat, dll... Sejujurnya, saya tidak pernah menjadi pengerusi majlis secara formal. Tidak formal tu sudah biasalah. Kadang-kala terasa lemas juga dengan protokol. Mujur tidak terlalu berat. Tetapi apa yang menarik, pengalaman itulah, yang tidak dipunyai sesiapa melainkan orang yang menghadapinya..


~K. Noni (ABIM), sdr. Hafiz (Moderator), Ust. Zuridan (UMP), sdr. Fakhrurazi (x-SRC UIAM)~


Selain itu, saudara Faisal, saudara Saiful dan saya harus berkerjasama mengendalikan slot forum di masjid sana. Tajuk yang dipilih, "Belia cemerlang, Kampung Gemilang, Negara Terbilang". Ternyata ahli panel berjaya mengupas tajuk daripada beberapa aspek. Mereka berbicara soal realiti semasa, kepentingan & sumbangan belia, ruang & peluang untuk belia dll. Saya juga begitu tertarik dengan cerita tentang ashabul ukhdud yang dilontarkan oleh Ust. Zuridan seperti mana yang sudah tercatat dalam kitab al-Quran.



~Mak & ayah angkat...~


Kak Noni juga ada berkongsi tentang tips pendidikan awal anak-anak dalam melahirkan belia yang cemerlang, iaitu salah satunya, sentiasa membacakan surah Taha ayat 1-6 dan menghembuskan pada ubun-ubun kepala anak-anak untuk melembutkan hati mereka. Menyebut tentang ayat ini, terimbau pula sejarah bagaimana Saidina Umar yang amat bengis sebelum pengislamannya mampu dilembutkan hatinya dengan izin Allah untuk mengucapkan kalimah dua shahadah setelah terdengar adik perempuannya membacakan ayat ini..


~Salam perpisahan...~

Hari terakhir merupakan saat yang paling mengharukan yang juga bercampur dengan pelbagai perasaan. Ada gembira, ada teruja, ada sedih, ada bahagia. Apa pun, sebagai mahasiswa, sewajarnya kami mengambil peluang ini untuk menyelami hidup dan permasalahan masyarakat awam di luar sana. Usah dibiarkan hidup kita hanyut dengan dunia sementara tanpa mengenal ummat manusia amnya.


"Maka orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia."
(al-Hajj: 50)

No comments: