31 August 2009

Hilangnya Sebutir Permata ...


~Ramadhan~

"Salam, saya ingin confirmkan penyertaan saya dalam pertandingan bercerita pada esok hari." Akhirnya saya berjaya membuat keputusan untuk menyertai pertandingan bercerita (remaja) marhaban@astro 2009. Pada mulanya agak susah untuk saya membuat keputusan memandangkan saya ada kelas Bioprocess pada hari dan waktu yang sama. Meninggalkan kelas di saat peperiksaan hampir tiba adalah suatu yang tidak pernah kulakukan. Namun, Allah permudahkan segalanya... Dengan lembut madam berkata, "owh, kamu masuk pertandingan di Astro? Pergilah, saya tak kisah. Yang penting kamu belajar..." Alhamdulillah...





Maklumat tentang pertandingan yang disampaikan oleh seorang sahabat, Hazreen beberapa hari yang lalu telah membuka seluas-luas ruang dan peluang untuk saya menyampaikan risalah baginda di hari pertandingan. Saya fikir, mungkin ini suatu peluang yang baik untuk saya berkongsi tentang sirah rasul junjungan kepada masyarakat umum di luar sana. Syukur, Allah mengilhamkan kepada saya untuk membawa kisah saat kewafatan baginda Rasulullah saw. Lalu, saya meminjam buku-buku dan video daripada sahabat-sahabat (terima kasih Wan, K. Aini, Jannah, Afiqah dll...) untuk saya membuat rujukan di samping menghayati dengan sebenar-benar penghayatan detik-detik kewafatan Rasulullah yang amat kasihkan umatnya.



~Salam sejahtera ke atas semua ...~

Kita mungkin seringkali mendengar ungkapan yang berbunyi, "Tak kenal maka tak cinta ..." Pada akhir zaman ini, saya yakin masih ramai yang tidak mengenali siapa rasul kita yang terakhir, apatah lagi untuk jatuh cinta kepadanya. Cuba kita bertanya kepada diri, selama ini adakah kita menyedari betapa cinta dan kasihnya Allah dan rasul kepada kita? Apakah kita merasai kehadirannya dalam hati? Sudahkah kita berusaha untuk mengenali baginda Rasulullah saw? Tidakkah kita punya sedikit ruang di hati untuk cinta dan kasih sayang Allah dan rasul??? Kasihkan rasul bermakna kasihkan Allah yang maha Kuasa, yang Mencipta.

~Ukht Aishah & akh Yassin ...~

Diriwayatkan dalam sebuah hadis, saat kewafatan baginda Rasulullah saw, baginda menyebut-nyebut tentang umatnya. Baginda juga sanggup untuk menanggung separuh kesakitan maut yang sakitnya umpama seratus belah pedang menusuk ke dada. Kemudian Rasulullah berpesan kepada para sahabat.."Jangan tinggalkan solat kalian. Jangan tingglkan solat kalian.." Agaknya mengapa Rasulullah berpesan demikian? Sudah pastilah kerana baginda sayangkan kita. Baginda tak mahu di akhirat kelak, segala amalan mulia kita disekat hanya kerana solat yang tidak sempurna apatah lagi yang ditinggalkan. Solatlah amalan pertama yang akan dihisab. Dan solat merupakan tiang agama. Barangsiapa yang meninggalkan solat, bererti dia telah meruntuhkan agamanya.. Nauzubillahi min zalik...

~Alhamdulillah ...~

p/s: Mohon doa dan restu sahabat-sahabat agar saya dapat membawa mesej ini dengan baik pada grand final di Klang, 6 September nanti, insya-Allah.


daripada Anas bin Malik r.a. berkata, sabda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam yang bermaksud:

“Allah Subhanahu wa ta’ala mewahyukan kepada Musa a.s., Nabi Bani Israil, bahawa: ‘Sesiapa menemuiKu dalam keadaan menentang kenabian dan kerasulan Ahmad, nescaya Aku akan memasukkannya ke dalam neraka.’ Nabi Musa a.s. bersabda, ‘Wahai Tuhanku! Siapakah Ahmad itu?’ Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman, ‘Tidak Aku jadikan seorang makhluk yang lebih mulia daripadanya. Aku menulis namanya di samping namaKu di ‘Arasy sebelum Aku menjadikan langit dan bumi. Sesungguhnya syurga diharamkan ke atas sekalian makhlukKu sehinggalah dia memasukinya terlebih dahulu dan juga umatnya...”

(Riwayat Abu Nu’aim di dalam Al-Hilyah)

7 comments:

Tautan Hati said...

Salam athirah..you are the best!!!semoga dpermudahkan segalanya kat sane..ameen..1 Uia kuantan doakan awak.hehe

innii said...

salam kak..alhamdulillah..tahniah ye..leh la blanje sy makan..leh cite kat sy lak..hehe..

Nur Ad-Durrah said...

salam ziarah tirah sayang...tahniah!! bila grand final? sy nak pegi....nak tgk awk...huhu..update saya ye! moga rahmat Allah bersamamu..

Nor Athirah bt Md Sharif said...

kpd nur ad-durrah:-

salam shbtku syg...
maaf, lame x dpt bkk blog ni.
fokus xm tempoh hari...
apa pun sy bersyukur punya shaat seperti awak...
sayang awk..!

Nor Athirah bt Md Sharif said...

kpd innii:-

salam adikku sayang...
ada rezeki is nanti dapat la , insyaAllah..huhu

Nor Athirah bt Md Sharif said...

kpd tautan hati:-

salam..terima kasih...
Allah is most the best..!
may Allah bless us..! ameen

adik kakak said...

akak..so cane? bile tau keputusannye?

waa...

welldone kak ira!