10 August 2009

Feel The Experience ...!




Tarikh : 1-2 Ogos 2009
Tempat : Dewan Kompleks Dagangan Mahkota, Kuantan
Angkatan : 1 (UIAM Kuantan)




Merasai kewujudan cinta dan kasih sayang Tuhan serta rasul-Nya dalam hati adalah rasa yang paling membahagiakan. Syukur sekali apabila dipertemukan dengan 'ESQ Leadership Training' yang menjadi salah satu wadah penge'cas' rasa cinta hamba kepada Tuhannya dan rasa rindu umat kepada rasulnya. Tiada rasa yang paling bahagia melainkan yang itu. Lalu, syukurlah pada Dia yang maha Satu.


Dalam diri manusia ini tersedia sudah tiga kecerdasan sebagai anugerah Tuhan kepada hambaNya iaitu kecerdasan intelektual (IQ), kecerdasan emosi (EQ), dan kecerdasan spiritual (SQ). Kita mungkin seringkali mengabaikan kecerdikan yang paling utama iaitu kecerdikan spiritual yang bisa menjadi penghubung kepada kesemua kecerdikan yang lain. EQ juga adalah sebagai pati yang mampu sebati dalam setiap tindakan kita.

Sebagai hamba, dia meletakkan sepenuh ketakwaan kepada PenciptaNya. Sebagai pelajar, dia berusaha sedayanya. Hatta sebagai ibubapa, amanah Tuhan (anak) diasuh sepenuh makna. Walau siapa pun kita, dedikasikanlah tiap perlakuan kita keranaNya. Atas sebab itulah kita bisa berada di dunia sementara. Beribadah hanya untukNya yang maha Pengasih lagi Maha Pemurah, yang Maha Adil lagi Maha Penyayang.



"Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat)"

(Asy- Syam: 9-10)

No comments: