13 May 2010

Mencapai 'Makna'...


"Roh yang ada dalam diri, kesannya otak akan berfungsi, hati juga kan mampu merasai." Cikgu Sidek (panggilan mesra) berkongsi sebuah analogi.


Beliau berkongsi lagi, "Dalam kelas ini, penghawa dingin menyejuk rasa, lampu terang menyala dan kipas berputar saja. Kesemua ini berfungsi kerana ada tenaga elektrik yang menggerakkannya. Tenaga itu dijana supaya dapat memberi fungsi sepenuhnya kepada yang lain. Bukan sahaja dalam kelas ini, malah seluruh bangunan, mahallah, kampus, bandar, dan seterusnya. Hebat bukan? Namun, dapatkah kita melihatnya walau kita tahu kekuasaan mahupun kehebatannya?"


Roh yang tadi juga mampu membuat manusia itu hidup. Hidup dalam erti kata otaknya berfungsi untuk berfikir, hatinya juga mampu untuk menjiwai watak dan perasaan. Tanpa roh, terhentilah otak, terpadamlah hati. Jelasnya, manusia itu sudah mati. Itu 'kuasa' roh dalam diri. Persoalannya, dapatkan kita melihat dengan mata atau tunjukkan dengan tangan kita, "itu roh saya"?


Begitulah hakikatnya kewujudan Allah itu. Kita mampu merasai akan kekuasaannya, kehebatannya. Namun, tiada satu pun teknik impirikal yang boleh membuktikan secara zahir akan kewujudanNya.


Maka, betapa pentingnya seseorang manusia itu memahami 'makna' akan sesuatu bukan sahaja dari zahirnya, malah juga dari batinnya. Dalam istilah lain, disebut sebagai perkara 'ghaib' (batin) dan bukan 'ghaib' (zahir).


Sekiranya 'makna' sebegitu mampu dicapai, hiduplah manusia itu dengan sepenuh perasaan. Hidup dengan rasa berTuhan. Hidup dengan rasa peng'awas'an. Hidup dengan rasa kesyukuran. Ringkasnya begitu.


"Adakah sama orang- orang yang mengetahui dengan orang- orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna."
(az- Zumar: 9)


No comments: