22 February 2009

Sabar, sabar, sabar ...




Apa yang anda mengerti tentang sabar? Persoalan ini tampak mudah, namun barangkali agak sukar untuk dijawab, malah kadang-kala sukar sekali untuk ditafsiri. Ya benar, sabar merupakan 1/2 daripada iman. Bukan 1/3, 1/4, mahu pun 1/5. Jadi, peratusnya agak tinggi di situ. Lagi sekali, apa itu sabar? Jika ditanya pada hati, pasti tak semua memahami. Jika ditanya pada mata, pasti tak semua memandangnya. Jika ditanya pada telinga, pasti tak semua mendengarnya.

Saya merasakan sabar itu bisa menggabungkan kesemua aspek deria dan juga hati bila mana sesuatu kondisi hendak difahami. Sabar juga bisa merangkumi daya ketahanan sesuatu perasaan (cth: marah, sedih, dendam, kecewa, dll.) dalam menghadapi satu-satu perkara. Malah sabar boleh dikategorikan kepada tiga tahap. Pertama, sabar dalam menghadapi musibah, kedua sabar dalam melakukan ketaatan. Dan ketiga, sabar daripada kemaksiatan. Maka, sudah pasti ganjaran bagi setiap sabar ini punya kategori yang berbeza.

Hamba A , mengeluh di saat kesempitan wang melanda. Nak beli buku rujukan, nak bayar yuran pengajian, nak beli susu anak, nak bayar bil air dan elektrik. Semuanya perlukan duit. Lalu hamba B pula merasa penat dalam beribadah kepada-Nya. Harus dakwah sini-sana. Berpuasa sunat dan solat malam terasa makin liat. Akhirnya hamba C pula kecundang di lembah nafsu sendiri. Terasa mahu makan sebanyaknya, marah tidak kena tempatnya, dendam lama menjadi bahana.

Persoalannya, sejauh mana kesabaran kita? Setakat mana kita berusaha untuk sabar? Adakah ia bisa diukur dengan silinder penyukat, macrometer, mahu pun termometer? Atau adakah ia bisa digambarkan dengan pelan lukisan dan set geometry? Atau bisa dikira dengan formula x + y = z? Maka, harus kita persoalkan dalam-dalam. Tepuklah dada, tanyalah iman kita.

"Ya Allah limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah dalam keadaan Islam. (Al-A'raaf: 126)"

4 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salams,
This is da best site i've ever encountered. Da very very artistic, scientific, informative, linguistic, islamic and ergonomic.

Congratulations...nice work!

Who we are??? said...

syukran ya akh...
ini kulli syai'in minnallah...
alhamdulillah.

Anonymous said...

Tahniah. Anda telah di Tagged!
http://longtambang.blogspot.com/2009/03/award-ini-dari-httpwww.html