13 February 2009

Halaqah Cinta ...


"Bertemu cinta dalam halaqah, hidup lebih indah terarah, menyulam tautan hati kerana Allah, terpatrilah ikatan akidah." ~Fatimah Syarhah~


Infiniti kesyukuran kepada Allah swt kerana Dia telah memberi saya peluang dan ruang untuk bersama dengan adik-adik kolej shahputra yang juga merupakan anak usrah saya. (Terima kasih khas buat Intan sebab bagi pinjam motor...[",] ) Asrama mereka terletak tidak seberapa jauh dari kampus indera mahkota jika berkenderaan. Namun, saya sangat tersentuh apabila mengetahui bahawa anak usrah saya sanggup berjalan kaki untuk menghadiri kuliah nisa' di uia. Moga Allah memberkati usaha kalian...ameen.

Saya sering merenung ke dalam diri... Peranan sebagai seorang naqibah menuntut saya lebih banyak berkorban, lebih banyak membaca dan juga lebih bijak memanfaatkan masa. Kini, saya lebih mengerti ungkapan 'masa itu emas'. Sebelum ini, ungkapan itu sekadar meniti di bibir telinga tanpa penghayatan yang cukup mendalam akan berharganya nikmat masa itu. Oh masa, berharganya dikau...!!!

Sebenarnya saya cuba untuk curi masa selepas waktu asar, untuk berusrah bersama adik-adik Shahputra, walaupun pada jam 8.30pm tu saya ada peperiksaaan pertengahan semester. Namun, alhamdulillah saya sempat menghabiskan ulang-kaji sebelum ke sana. Dalam masa yang sama, wajar bagi saya untuk turut mengharapkan keberkatan dan keredhaan-Nya. Mohon Allah permudahkan segala urusan saya di dunia dan di akhirat kelak.

Dalam kesempatan 1 jam itu, kami mulakan dengan tadabbur ayat-ayat suci al-Quran (An-Naba' : 1-6) sambil bersama-sama meneliti tajwid dan makhraj (sebutan) yang betul seterusnya sama-sama menghayati maksud daripada terjemahan. Kemudian ta'aruf (berkenalan) bermodul sedikit sebanyak memberi ruang untuk kami lebih mengenali antara satu sama lain.

Saya mengharapkan usrah yang pertama ini bisa membibitkan kemesraan di antara kami kerana saya yakin kemesraan yang ikhlas kerana-Nya akan melahirkan rasa kasih sayang yang akhirnya membawa kita kepada Pencipta kasih sayang itu sendiri. "Ya Allah, tautankanlah hati-hati kami dengan tali-Mu lalu perkukuhkanlah ikatan akidah kami dalam halaqah ini..Ameen."

"Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang" (Al-Fatihah:1)

No comments: