17 October 2013

Korban daging vs Daging korban


12 Zulhijjah 1434 H. Hari kedua Tasyrik. Ini kali pertama saya masak daging korban di dapur sendiri. Sebelum berkahwin, hanya mampu melihat ayah memotong daging kemudian menolong mak masak rendang daging. Kali ini, saya sendiri berpengalaman memotong daging dan masak sendiri daging tersebut.

Suami minta masak beriani. Wow... nasi beriani tu....!

Hampir 1 jam untuk potong sahaja. Subhanallah. Ternyata bukan senang. Hm... mungkin kerana saya tak biasa. Dalam hati kata, "saya memang tak tahu potong daging"...huu.

Tapi, teringat sifu Dr. Azizan Osman kata, "Lebih baik tukar daripada kata TAK TAHU kepada MACAM MANA SAYA NAK TAHU......."

Jadi, kita tukar ye, "Macam mana saya nak tahu cara potong daging yang betul...?"

Lalu, encik suami pun dengan tabahnya menunjukkan cara. "Potong melintang daripada urat daging."

"Hah..? Macam mana tu?" Soal saya kembali.

"Macam ni." Beliau terus ambil pisau dan potong kan... =)

Alhamdulillah, terima kasih.

No comments: